خوش آمدید

جستجو

چاه غار امجک

تفرش_روستای جفتان _کوه امجک _غار امجک(بالامبو)

غارهای امجک بزرگ و امجک کوچک در ارتفاعات کوه امجک و امتداد دره سلطان امجک قرار دارند.  در زير اين کوه چشمه اي قرار داردکه از سقف کوه مي چکدو مردم محلی به آنجا امامزاده میگویند ،به دليل اينکه جنس سنگ آهکي مي باشد بر اثر گذشت زمان دو استلاکميت (قنديل) به وجود آمده که از سقف کوه آويزان است که نام آن کوه را به واسطه اين دو قنديل نامگذاري نموده اند.

غار امجک در ارتفاع 1900 متري از سطح دريا و در فاصله 63 کيلومتري شمال غربي تفرش بر فراز دره  سلطان امجک قرار گرفته است.

طبق آدرس و اطلاعاتی که ازوبلاگهای مختلف بدست آورده بودم و اینکه 3سال پیش خانم نسیم عشقی از وجود چنین غاری در اراک ما را مطلع کرده بودند  روز جمعه 26 آذر 1389 من و اکبر برای پیدا کردن این غار راهی شدیم، 390 کیلومتر طی کردیم تا به روستای امجک رسیدیم از اهالی روستای امجک محل استقرار غار را جویا شدیم گفتند: دیواره روبروی امامزاده.  ما از 11صبح مشغول تفحص بودیم شب شد و دست از پا درازتر برگشتیم.  برای برگشت راه دیگری را انتخاب کردیم که به جاده نوبران میرسید کیلومتر گذاشتیم 122 km تا درب خانه شد الحمدالله که  یارانه بنزین هفته بعد ازاین برنامه حذف شد وگرنه قید غار را زده بودیم.

برنامه دوم جمعه 3 دیماه 1389 به همراهی مهمانمان آقای مهدی امینی گل آغاز شد باز سراغ اهالی رفتیم این دفعه دره دیگری را نشان داده گفتند غار آنجاست و باید 10هزار تومان بدهید تا شما را به دهانه راهنمایی کنیم.آقای احدی قبول نکردند تا 6غروب گشتیم وگشتیم وگشتیم ...

برنامه سوم :ایمیلی برای خانم عشقی که ترکیه تشریف دارند فرستادم ایشان شخصی را به اسم علیرضا یوسفی از کوهنوردان اراکی به بنده معرفی کردند عجب مرد خوبی، آدرسی داد که من جمعه 10 دی 1389نیم ساعته دهانه را پیدا کردم وبه بچه ها اطلاع دادم بالا تر بیایند آنها خود را به دهانه رساندند .حیف که قسمت نشد خود آقای یوسفی را زیارت و بیشتر با ایشان آشنا شویم.

صبحانه صرف شد وساعت 14 :14 من فرود رابایک طناب 100متری شروع کردم ،چاهی تقریبا 40متری که 20 متر آخری کاملا در فضا طی میشد. بچه ها هم رسیدند حدود 25متری که با شیب تند وبدون تجهیزات طی میشد را پشت سر گزاشتیم بعد از آن به بالای یک پرتگاه دیگر رسیدیم که دیواره آن را که تقریبا 20 متر بود بوسیله طناب عبور کردیم , تالاری با چکنده هاواستالاگمیتهای دست نخورده و زیبا نمایان شد. به گروه اطلاع دادم که آنها هم فرود خودرا شروع کنند وخود مشغول عکاسی شدم  تالار دوم  از اولی بسیار وسیع ترو زیبا تر بود و گروهی خفاش را مشاهده  کردم که تعداد آنها از 50 تجاوز میکرد  از سقف تالار ودور از دسترس مشغول استراحت بودند وگهگاهی صدایی از آنها بلند میشد شاید بهمدیگر میگفتند این بهاریها از سیب زمینی کاشتن بر روی زمین خسته شده وحالا سراغ غار ما آمده اند.

راهرویی بطول 50 متر را گذشتیم تا به یک دیواره 7 متری رسیدیم من تسمه 120 ی را دور سنگی انداختم و با طناب 7میل انفرادیم وزدن حلقه نیمسفرد فرود رفتم راهرویی گلی با جوی آب کوچک نمایان شد دانستیم  اینجا احتمالا انتهای غار است کمی جستجو کردیم و گروه راه بر گشت از این غار زیبا را در پیش گرفت، 9شب از غار خارج شدیم. خدا را شاکرم که این غار زیبا را معماری کرد وتشکر میکنم از خانم عشقی و آقای یوسفی به خاطر کمک هایشان.

برنامه بعدی:

به همراهی آقایان: عباسیان-ضرابی - یونسی و شاهداغی انجام و این بارغار تا انتها مورد بازدید قرار گرفت.

این مطلب تا کنون 13 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : امجک ,کردیم ,زیبا ,فرود ,یوسفی ,میشد ,آقای یوسفی ,امجک قرار ,سلطان امجک ,